Amerikan havayolu şirketi Boeing’in görevden ayrılan CEO’su David Calhoun, ABD Senatosu’na verdiği ilk ifadede havayolunun güvenlik sicilini savunurken, senatörler Calhoun’u kârı güvenliğin önüne koymakla, çalışanları korumamakla ve hatta maaşına fazla ödeme yapmakla suçladı.
ABD havacılık devi Boeing’in 737 Max 9 uçağıyla ilgili yaşadığı krizin ardından CEO Dave Calhoun, Salı günü Washington’da yapılan tartışmalı ABD Senatosu duruşmasında havayolunun güvenlik sicilini savundu.
Senatörlerin sorularını yanıtlayan Calhoun, “Senatör, bu işi bırakmayacağım. Bu işi almaktan gurur duyuyorum. Güvenlik sicilimiz ve Boeing çalışanlarımızla gurur duyuyorum” dedi ve sonunda istifa edeceğini duyurdu. Yılın.
Calhoun, “Attığımız her adımdan gurur duyuyorum” diye tekrarladı.
Calhoun’un konuşması, Ocak ayında Alaska Havayolları uçuşu sırasında 737 Max 9 uçağının kapı panelinin patlamasından bu yana üst düzey bir Boeing yetkilisinin Kongre önünde yaptığı ilk konuşmaydı.
Ocak ayındaki kazada, uçak seyir halindeyken kapı durdurucu adı verilen panelin kırılması sonucu boş koltuğun yanında bir delik açıldı. Neyse ki herhangi bir ciddi yaralanmanın yaşanmadığı kazanın ardından şirketin en çok satan ticari uçağıyla ilgili yeni endişeler ortaya çıktı.
Odada iki Boeing 737 Max kazasının kurbanlarının yakınları da vardı ve bazılarının yanlarında sevdiklerinin fotoğrafları vardı.
Calhoun konuşmasına ayakta durarak, ailelere seslenerek, “neden olduğumuz acıdan dolayı” özür dileyerek ve güvenliğe odaklanacağına söz vererek başladı.
Arızalı parçalarla ilgili yeni şikayetler
ABD Senatosu Daimi Soruşturma Alt Komitesi önündeki duruşmaya yalnızca saatler kala, komite 204 sayfalık bir rapor yayınladı.
Bu rapor, kusurlu parçaların 737’lerde ortaya çıkabileceğine dair endişelerini dile getiren bir çalışanın, federal yetkililerin araştırdığı şirketin üretim süreçleriyle ilgili endişelerini dile getiren en son mevcut ve eski Boeing çalışanı olduğunu içeriyordu.
Alt komite başkanı Richard Blumenthal, “Bu duruşma bir hesaplaşma anı” dedi. “Bu, bir şekilde yolunu kaybeden bir zamanların ikonik şirketi.”
Senatör Josh Hawley, Ocak 2020’de CEO olarak görevi devralan Calhoun’un kar elde etmeye fazla odaklandığını söyleyerek suçu doğrudan Calhoun’a yükledi.
Hawley, “Kötüye gidiyorsunuz, güvenlik prosedürlerini ortadan kaldırıyorsunuz, çalışanlarınızı elinizde tutuyorsunuz, işleri kesiyorsunuz çünkü bu şirketten elde edebileceğiniz her karı sızdırmaya çalışıyorsunuz” dedi.
Hawley defalarca Calhoun’un geçen yılki 32,8 milyon dolarlık maaşından bahsetti ve CEO’nun neden istifa etmediğini sordu.
Senatörler Calhoun’a Boeing yöneticilerinin güvenlik sorunları bildiren çalışanlara misilleme yaptığı yönündeki iddiaları sordu. CEO’ya şirketi şikayet eden herhangi bir çalışanla konuşup konuşmadığını sordular. Calhoun konuşmadığını ancak bunun faydalı olacağını kabul etti.
Boeing’in Seattle yakınlarındaki 737 montaj fabrikasında kalite kontrol müfettişi olan Sam Mohawk, alt komiteye 737 Max jetlerinde “uygun olmayan” parçaların bulunabileceğini söyledi.
Mohawk, Federal Havacılık İdaresi’nin (FAA) şirkete fabrikayı Haziran 2023’te incelemeyi planladığını bildirmesinin ardından Boeing’i kanıtları saklamakla suçladı.
Rapora göre Mohawk “Boeing’in böyle bir bildirim almasının ardından, [uygun olmayan] “Parçaların yaklaşık %80’i FAA müfettişlerinden kaçmak için taşındı.”
Mohawk, parçaların daha sonra geri taşındığını veya kaybolduğunu söyledi.
Boeing sözcüsü, şirketin alt komitenin raporunu Pazartesi gecesi geç saatlerde aldığını ve iddiaları incelediğini söyledi. FAA ayrıca iddiaları “kapsamlı bir şekilde araştıracağını” söyledi.
737 Max’in sorunlu geçmişi
737 Max’in sorunlu bir geçmişi var. Max uçaklarının 2018’de Endonezya’da ve 2019’da Etiyopya’da 346 kişinin ölümüyle sonuçlanan kazalardan sonra 18 aydan fazla bir süre uçması yasaklanmıştı.
Mohawk, Senato alt komitesine, kazaların ardından Max üretiminin yeniden başlamasından bu yana kabul edilemez parçaların sayısında patlama yaşandığını söyledi.
Bu artışın, amirlerin kendisine ve diğer çalışanlara, parçaların uçaklara kurulum için uygun olmadığını gösteren kayıtları “silmelerini” söylemelerine yol açtığını söyledi.
FAA, Ocak ayında Alaska Havayolları uçağında meydana gelen patlamanın ardından bazı Max uçaklarını kısa süreliğine yere indirmişti.
FAA ve Ulusal Ulaşım Güvenliği Kurulu (NTSB), Boeing hakkında ayrı soruşturmalar başlattı ve bu soruşturmalar devam ediyor.
Calhoun, Boeing’in Alaska kazasına üretimi yavaşlatarak, işçileri güvenlik endişelerini bildirmeye teşvik ederek, işçilerin güvenlik hakkında konuşmasına izin vermek için montaj hatlarını bir gün süreyle durdurarak ve kalite incelemesine liderlik etmesi için emekli bir Donanma amiralini atayarak yanıt verdiğini söyledi.
Blumenthal, bir Boeing mühendisinin üretim kusurlarının Boeing’in en büyük iki uçağı olan 787 Dreamliner ve 777’de güvenlik risklerini artırdığını söylemesinin ardından ilk olarak Calhoun’dan Senato alt komitesi huzuruna çıkmasını istedi.
Şirketin, halkın Boeing’in çalışmalarına neden güvenmesi gerektiğini açıklaması gerektiğini söyledi.
Adalet Bakanlığı geçen ay Boeing’in, 737 Max’i onaylayan yetkilileri yanılttığı iddiasıyla şirketi dolandırıcılık nedeniyle yargılanmaya karşı koruyan 2021 anlaşmasını ihlal ettiğine karar verdi. -dolandırıcılık yasaları.
Savcıların bundan sonra ne yapacaklarına karar vermek için 7 Temmuz’a kadar süreleri var.